×

كيف تكتب عنوانين Headlines تلفت الإنتباه ؟

كيف تكتب عنوانين Headlines تلفت الإنتباه ؟ أى محتوي فى الدنيا لازم يكون له عنوان عشان يوصل .. لأن المثل بيقول: ” الجواب من غير
Like Tree1معجبون
  • 1 أضيفت بواسطة kaderinos

صورة 'arabwebsoft.com' الرمزية
قديمة 10 - 10 - 2019, 16:41
المشاركة 1
كيف تكتب عنوانين Headlines تلفت الإنتباه ؟

أى محتوي فى الدنيا لازم يكون له عنوان عشان يوصل .. لأن المثل بيقول:
” الجواب من غير عنوان ميوصلش”
برضو .. “المحتوى من غير عنوان ميوصلش”

فى البدايه كدا لازم نعرف إن في احصائية بتقول:
إن فيه 80% مبيقرأوش رسالتك، لو مفيهاش عنوان قوي يشد انتباهم .. يعني مش أى عنوان بيتكب كمان وخلاص.
______________________________

1- لازم العنوان يكون سهل التذكر والفهم وكل الناس تفهمه، يعني تبعد عن العناوين الطويلة دي نهائي.

2- لازم العنوان يحتوي على المضمون “الفكرة العامة” وفي كلمتين أو تلاته بالكتير.

3- أن يكون خالي من أى مصطلحات معقدة واللي مبيفهمهاش إلا ناس قليله جدا.

4- تتجنب الأخطاء الإملائية، و تراعى الفواصل والاقواس وعلامات الاستفهام والترقيم . . . الخ.

5- اكتب عناوين كتييير، وبعدين إختار أحسن عنوان.

6- أفضل أنواع العناوين هيا فيها أرقام محددة، مثلا نقول: “13 نصيحة لكتابة محتوى تسويقي”
الناس بطبيعتها بتحب الأرقام المحدده.

كمان فيه دراسات بتقول:
إن الأرقام في بداية الجمل ” العناوين” ليها نتايج أفضل من اللي في نص الجملة أو في أخرها.

7- استخدام الأقواس فى تقديم المزايا، ومشاركة تجاربك الشخصية مع الناس .. الطريقه دي أكتر طريقه بتثير الفضول عندهم وبتخليهم يكملوا قراءه معاك للاخر.
دا غير طبعاا انها من أكتر الطرق اللي بتبني الثقة بينك وبين الناس .. زي مثلا ماتقول:
_ 10 طرق للتخسيس (رقم 3 نقصت وزني 14 كيلو)
_ 10 طرق للتخسيس (رقم 4 نقصت وزني كتير جداا)

8- استخدام الأسئلة .. الأسئلة دي من اكتر الحاجات اللي بتثير الفضول عند الناس، وبتخليهم عاوزين يعرفوا الإجابة.

9- استخدام محركات البحث (SEO).
و ده عشان تعرف الكلمات اللي جمهورك بيستخدمها أكتر في البحث، فتقدر توصله بشكل أسهل وأسرع.

10- تابع منافسينك وشوف عناوينهم بيكتبوها ازاي، واتعلم منهم “القواعد” .. بس دا طبعاا من غير التقليد الأعمى لهم والكوبي بيست، لأن دا هيجيب نتيجة عكسية معاك، وهيقويهم هما أكتر وأكتر.

11- متعتمدش على طريقه واحده فى الكتابة.

نوع في العناوين .. يعني هتلاقي كل منصة من منصات السوشيال الميديا، كل قناة وليها المحتوي الخاص بتاعها، كمان برضو ليها عنوانها المختلف بتاعها، يعني عنوان لبوست على الفيسبوك، غير عنوان لتغريدة على تويتر ،غير عنوان لمقال على جوجل . . . الخ.

12- استخدم الكلمات السلبية زي: ( أبدا او توقف ) الطريقه دي نتايجها أفضل بنسبة 30% من الكلمات الايجابية اللى زي: ( أفضل او أحسن )

_مثال: بدل ماتقول أفضل 4 طرق لفقدان الوزن
_تقول 5 أشياء يجب تجنبها لمنع زيادة الوزن

فالنهي والأمر الاتنين هنا زي بعض، الاتنين بيخلوا الناس تسأل وتهتم بالموضوع، عشان تعرف الحلول اللي انت هتقدمها.

13- إن العنوان يكون مناسب للمحتوى .. يعني منلاقيش العنوان بيوصف حاجه، والمحتوى بتاعتك بيتكلم فى حاجه تانيه خاااالص.

14- حاول تقدم حلول لمشاكل بتواجه الناس.

فى النهاية لازم تعرف ان كتابة المحتوى او كتابة العناوين مش مهارة تقدر تكتسبها فى يوم وليله.
دي حاجه لازم تتدرب عليها كويس اووي وتمارسها كتيير اووى وبإستمرار وأهم حاجه متملش ، عشان فى الآخر تقدر تحسن من مستواك


المصدر
منتدى عرب ويب سوفت

www.arabwebsoft.com
Email:[email protected]
TEL:+905352608519
المشاهدات 189 | التعليقات 2
قديمة 12 - 10 - 2019, 20:40
المشاركة 2
kaderinos
:: عضو جديد ::
تاريخ الإنضمام: 12 - 10 - 2019
رقم العضوية : 433699
المشاركات: 21
افتراضي رد : كيف تكتب عنوانين Headlines تلفت الإنتباه ؟
قديمة 16 - 10 - 2019, 12:46
المشاركة 3
صورة 'arabwebsoft.com' الرمزية
arabwebsoft.com
:: عضو نشيط ::
تاريخ الإنضمام: 14 - 12 - 2006
رقم العضوية : 29584
الدولة : مصر
المشاركات: 1,884
5
افتراضي رد : كيف تكتب عنوانين Headlines تلفت الإنتباه ؟
حياك الله
منتدى عرب ويب سوفت

www.arabwebsoft.com
Email:[email protected]
TEL:+905352608519
مواضيع ذات صلة

 
اضافة رد
 

مقدمة : دورة مسك كلمات من الصفر حتي الاحتراف الربح من الانترنت والربح من اليوتيوب بعد اغلاق ادسن

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع
ابحث في الموضوع:

البحث المتقدم
طرق العرض


الساعة معتمدة بتوقيت جرينتش +3 . الساعة الآن : 16:20.
المعهد غير مسؤول عن أي اتفاق تجاري أو تعاوني بين الأعضاء
فعلى كل شخص تحمل مسئولية نفسه إتجاه مايقوم به من بيع وشراء وإتفاق وأعطاء معلومات موقعه
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي معهد ترايدنت ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)

جميع الحقوق محفوظة Traidnt 2019
  • 00966138651070
  • 00966138648289
  • 2051033691
Powered by vBulletin® Version 3.8.11 .Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd
SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.