الركن العام للمواضيع العامة : :: [يمنع] منعاً باتاً كتابة أي مواضيع هابطه أو ترفيهيه أو التشهير بأي موقع أو صاحبه أو ذكر نوع من أنواع الإختراقات .

انت طالب ؟ ممكن دقيقتين من وقتك ليغيروا مستقبلك !؟

r00t-MastEr
:: عضو نشيط ::
تاريخ الإنضمام: 09 - 05 - 2008
رقم العضوية : 58836
المشاركات: 1,957
الإجابات المقدمة: 8
قديمة 19 - 01 - 2010, 14:41
المشاركة 1
نشاط r00t-MastEr
  • قوة السمعة : 127
  • الإعجاب: 49
    افتراضي انت طالب ؟ ممكن دقيقتين من وقتك ليغيروا مستقبلك !؟
    نصيحة لطلاب الثانوية العامة :- (ساضعه فى ترايدنت إن شاء الله)
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كيف حالكم اخوانى؟إن شاء الله بخير ..
    نصيحة خالصة من قلبى لكل طالب فى الثانوية العامة بكلمه مثل اخى اليوم ليدعى لى فى المستقبل..
    طبعا بطبيعة الحال الطلاب ينقسمو الى نوعين
    نوع مطنش الدراسة (اقصد فى الثانوية العامة) او مثلا بيمسك الكتاب ويسرح بحاجة تانية وتلاقيه مش عارف اسم المادة الدراسية اللى بيقرأها عشان اهله ..وينزل ويتفسح ويلعب ويتبسط ..
    ونوع تانى بيحاول يجتهد ويدرس ويبحث ويذاكر ولا يتفسح ولا ينزل فقط امام الكتاب اغلب الوقت يدرس يحرم نفسه من الفسح اغلب الاوقات ..
    بعدها بفترة المجتهد يدخل جامعة كويسة جداً ..
    والثانى لا يكمل تعليمه ويخرج او حتى يذهب لكلية اقل فى المستوى بنسبة عالية جداً ..
    وفى نفس الوقت اللى فى جامعة كويسة طوال الوقت يدرس ويجتهد ليتنهي من جامعته
    والاخر حتي ولو درس كويس بيكون مر عليه الزمن ورااح خلاص ..
    ولكن بتلاقي ان اللى فى كلية قليلة او متوسطة او اللى خرج من التعليم نهائيا بعد الثانوية طوال الوقت يضحك على اللى بيدرس ويقوله انت كيف عايش لا بتنزل ولا بتفرح بشبابك وطوال الوقت تعبان ويضحك عليه !!!!
    لانه لسة مش حاسس !
    بعدها بفترة الاخ اللى فى كلية قليلة او اللى انتهى من تعليمه يخرج يشتغل بوظيفة تعبانة جداً بفلوس حتى لا تكفى اسبوع عشان ياكل ويشرب فقط !! هذا إن لقى اساسا وظيفة !!!!!
    وبنفس الوقت التانى اللى كان تعبان سهران على الكتب بتلاقيه بوظيفة براتب اعلى 50 مرة من الشخص الاخر
    مش راتب وبس !!! لكن مستوى اجتماعى !!! ببساطة لما تروح تتزوج إن شاء الله و تقول لأهل العروسة انا دكتور او انا مهندس غير لما تقول لهم انا سواق تاكسى (الاحترام للأتنين لكن حبيت اوضح الصورة) وببساطة الدكتور بيتزوج دكتورة والمهندس بيتزوج مهندسة واللى فى كلية تعبانة بيتزوج واحدة مثله بمستوي قليل ..
    بعدها بفترة ينجبو اطفال إن شاء الله ويروح الطفل مدرسته والمدرس يقول له ماهى وظيفة والدك ؟؟
    اعتقد هناك فرق كبير لما يقول له (دكتور) ولما يقول له (سائق) ..الخ
    بعد فترة الدكتور اللى ذاكر وتعب وهو صغير بيلاقى نفسه مرتاح 10000000000000000000 مرة عن سواق التاكسي
    الدكتور جالس فى عيادته او فى الشركة اللى شغال مرتاح بياخد مرتب حلو ..
    السائق جالس فى سيارته تعباان من هنا زبون ومن هنا زبون ومش لاقى والتاكسي يخرب واللى لا يعطيه فلوس واللى يسرقه واللى واللى ...الخ


    بعد فترة الاتنين وقعو فى مشكلة ..
    الاول الدكتور راح للشرطة والتاني راح للشرطة
    الاول بيقول انا الدكتور كذا كذا
    التانى بيقول انا كذا كذا مهنتي سواق مثلاًَ
    بصراحة بتلاقى تفريق .. حتي لو كان ما يعرفه (مع كاااااامل الاحترام لأى مهنة هنا فقط حبيت اوضح الصورة)

    بيطلع لى واحد ويقولى لاعب الكرة على سبيل المثال كذا ترك التعليم من وهو عنده 10 سنوات والان معاه 45484848 مليون دولار
    والدكتور معه اقل منه بكتير
    بحاول اقوله ان ده شئ غريب ، لاعبين الكرة كم فى بلدك مثلا؟ 11 لاعب فى الفريق الوطنى قول حتي 10 الاف واحد وشوف كام مواطن فى بلدك مثله .. يعني ده شئ غريب
    فهل انت ضامن انك تكون لاعب كرة ؟ او انك تعمل مشروع يجيب لك مليارات بدون وظيفة ؟؟
    والعلم لا يقدر بثمن ..


    نصيحة لكل طالب ومنهم انا :D
    "اتعب وانت صغير ترتاح وانت كبير"

    الدعاء لى مقابل النصيحة
    حلول ويب, كاسر العود و B.K.S معجبون بهذا .
    قديمة 19 - 01 - 2010, 14:44
    المشاركة 2
    حلول ويب
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 16 - 07 - 2009
    رقم العضوية : 66735
    المشاركات: 2,388
    افتراضي
    الله يجزاك خير
    وكلمات اقل ما تقال عنها من ذهب
    لك احلى تقييم ++
    قديمة 19 - 01 - 2010, 14:50
    المشاركة 3
    صورة 'الميمني' الرمزية
    الميمني
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 14 - 01 - 2010
    رقم العضوية : 75317
    الدولة : الظهران
    المشاركات: 2,605
    افتراضي
    موضوع من جد يحزن إلي كان ما يهتموا بالدراسة وهم في عز الناس في الدول الفقيرة بيدرسوا تحت اللمبة في اشلاشرع أما احنا بنتكاسل ونلعب وما نهتم الله يهدينا وينجحنا في الآخرة والدنيا
    والسلامـ عليكمـ ..
    قديمة 19 - 01 - 2010, 14:51
    المشاركة 4
    صورة 'z3em milan0' الرمزية
    z3em milan0
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 14 - 01 - 2010
    رقم العضوية : 74854
    الدولة : نسـ'ـيــت آج'ـدد ..~
    المشاركات: 1,440
    • أرسل رسالة بواسطة MSN إلى z3em milan0
    افتراضي
    موضوع راائع اخي

    وبصرااحه هذا حالنا اليوم

    وفي بعض إلي في الجامعات لا يعرفوا كيف يكتبوا اسمائهم

    وهذا حدث في بلدي

    وبدون ذكر اسماء او جامعه

    وكل الشكر لطارح الموضوع
    قديمة 19 - 01 - 2010, 14:52
    المشاركة 5
    صورة 'iOS developer' الرمزية
    iOS developer
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 15 - 10 - 2009
    رقم العضوية : 70236
    المشاركات: 3,484
    الإجابات المقدمة: 27
    افتراضي
    تسسلمــ يالغالي على النصيحة .,.
    *

    اسم الموقع :    " مؤسسة حتوم لتقنية المعلومات"
    رابط الموقع :     w w w . h a t o m . c o m . s a
    أداء الموقع :   " برمجة تطبيقات ايفون و خدمات الويب "
    بريد الموقع :    "[email protected]"
    طرق الأتصال : " 5 0 9 2 2 4 1 0 5 0 "
    سكايبي : "hzzxzz"

    *
    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:01
    المشاركة 6
    صورة 'وسوسه نت' الرمزية
    وسوسه نت
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 06 - 12 - 2008
    رقم العضوية : 63458
    الدولة : www.wSwSh.nEt
    المشاركات: 1,640
    • أرسل رسالة بواسطة Skype™ إلى وسوسه نت
    افتراضي
    كلام من ذهب وسمعته من اعز اخوئاي وهو اكبر مني بـ 7 سنوات
    والحين هو تزوج وشغال بارامكو وموفرين له بيت وسياره وتامين طبي وكل شي
    بس قبل 10 سنوات اذكره كان يروح الشرقيه ويرجع بكريسيدا وحالته حاله اسبوعيا ماسك خط جده الشرقيه والحمدلله الله يوفقه في باقي حياته للافضل ..
    كلمات من ذهب
    الموقع السعودي الأول المختص بالتغطيات الحصريه للفعاليات الشبابيه بكافة انحاء المملكه العربيه السعوديه
    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:14
    المشاركة 7
    صورة 'كاسر العود' الرمزية
    كاسر العود
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 14 - 12 - 2005
    رقم العضوية : 14048
    الدولة : بارض الله
    المشاركات: 1,251
    افتراضي
    اقتباس
    "اتعب وانت صغير ترتاح وانت كبير"

    الدعاء لى مقابل النصيحة
    اول شي .. ربي يوفقك ويرزقك من حيث لاتحتسب جزاء نصيحتك الاخوية
    وثاني شي
    كلامك كله عين العقل ..
    وسمعناه قبل وبشكل كثير ومستمر ..
    والمثل يقول لكل مجتهد نصيب ..
    المشكله اللي عنده قدره ابداعيه ويفرط بنفسه وبمستقبله ..
    لكن فيه ناس حباها اللله ضعف ادراكي .. ووقدرتها قليله وهذي الناس حتى لو تذاكر طول الوقت وتجتهد
    ماتقدر تكون افضل لان الله وهبها هالشي وبالاخير .. كل ابن ادم رزقه كتب على جبينه
    لن يمنعه نه احد ولن يقربه له احد

    تستاهل ++
    منتديات بني تميم
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
    منتديات آل عبهول
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
    منتديات طعس التحدي

    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:22
    المشاركة 8
    صورة 'يوسف الغآمدي' الرمزية
    يوسف الغآمدي
    :: عضو فعال ::
    تاريخ الإنضمام: 14 - 01 - 2010
    رقم العضوية : 74792
    الدولة : جده
    المشاركات: 155
    افتراضي
    الله يجزاك بالخير . .
    ويوفقك يارب دنيا وآخره . .
    وفي هالزمن الوآحد يتعب ولايحصل شئ والوآسطة تغلبت على الإجتهآد . .

    الوظيفة " حظ بمعنى أصح " . .
    تحيــآتي لكم . .
    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:25
    المشاركة 9
    صورة 'Darkahmed93' الرمزية
    Darkahmed93
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 22 - 08 - 2009
    رقم العضوية : 69498
    الدولة : Jordan - Amman
    المشاركات: 2,270
    • أرسل رسالة بواسطة MSN إلى Darkahmed93
    • أرسل رسالة بواسطة Yahoo إلى Darkahmed93
    افتراضي
    معك حق والله .......
    كلام صح 100 %
    بس بالاردن مثلا [ المهندس ما بلاقي شغل ]
    والكل بيطلع برة الاردن ..
    بس اكيد المتعلم احسن من المش متعلم
    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:28
    المشاركة 10
    صورة 'Tam2' الرمزية
    Tam2
    ||| عضو التميز |||
    تاريخ الإنضمام: 14 - 01 - 2010
    رقم العضوية : 75159
    الدولة : مكة المكرمة - Makkah
    العمر: 4
    المشاركات: 17,897
    الإجابات المقدمة: 16
    افتراضي
    ماراح اتكلم لان الكلام لايوصف روعه الموضوع
    للتواصل : (بصفة شخصية) :

    Twitter : @mr_tam ---- https://twitter.com/mr_tam2

    Ask.fm : mrtam2 ---- http://ask.fm/mrtam2


    أتشرف بالجميع


    تنويه :
    لم ادخل الى الملف الشخصي منذ فترة ، ولذلك لم انتبه للرسائل ، معذرة من الجميع
    قديمة 19 - 01 - 2010, 15:43
    المشاركة 11
    انكـتبلـي ح ـبك
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 30 - 09 - 2008
    رقم العضوية : 60731
    الدولة : الـسعـوديـه
    المشاركات: 5,011
    افتراضي
    شكرا لك
    "لا تستوحشوا طريق الحق لقلة سالكيه."
    قديمة 19 - 01 - 2010, 16:05
    المشاركة 12
    مـخـآوي الـLـيل
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 17 - 10 - 2005
    رقم العضوية : 10275
    الدولة : السعودية\الرياض
    المشاركات: 1,177
    • أرسل رسالة بواسطة MSN إلى مـخـآوي الـLـيل
    افتراضي
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..

    ياخوي احس ان هالكلام مووجه لي ..مدري ليه ..
    الله يعيني على الملهيات باذن الله ..
    وان شاء الله اهتم بدروسي ..

    الله يعطيك العافية اخي الغالي ..
    قديمة 19 - 01 - 2010, 16:36
    المشاركة 13
    B.K.S
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 16 - 07 - 2009
    رقم العضوية : 66709
    المشاركات: 3,255
    افتراضي
    اقتباس
    والعلم لا يقدر بثمن ..
    كلام ذهب والله
    سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْك
    قديمة 20 - 01 - 2010, 14:58
    المشاركة 14
    r00t-MastEr
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 09 - 05 - 2008
    رقم العضوية : 58836
    المشاركات: 1,957
    الإجابات المقدمة: 8
    افتراضي
    الله يوفقكم اخوانى
    قديمة 23 - 01 - 2010, 00:17
    المشاركة 15
    r00t-MastEr
    :: عضو نشيط ::
    تاريخ الإنضمام: 09 - 05 - 2008
    رقم العضوية : 58836
    المشاركات: 1,957
    الإجابات المقدمة: 8
    افتراضي
    UP
    اضافة رد
    العلامات المرجعية

    انت طالب ؟ ممكن دقيقتين من وقتك ليغيروا مستقبلك !؟


    استفسار للسعوديين صور مصرية 100%

    أدوات الموضوع
    طرق العرض



    الساعة معتمدة بتوقيت جرينتش +3 . الساعة الآن : 01:58.
    المعهد غير مسؤول عن أي اتفاق تجاري أو تعاوني بين الأعضاء
    فعلى كل شخص تحمل مسئولية نفسه إتجاه مايقوم به من بيع وشراء وإتفاق وأعطاء معلومات موقعه
    التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي معهد ترايدنت ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك (ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر)

    جميع الحقوق محفوظة Traidnt 2015
    • 00966138651070
    • 00966138648289
    • 2051033691
    Powered by vBulletin® Version 3.8.7 .Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
    SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.